Hrnky se pořadatelům nevyplatí. Ale lidé si je pochvalují

Brno – Do bílé barvy se v pátek po páté hodině odpoledne zahalil vánoční strom na náměstí Svobody. Symbolicky tím zahájil letošní vánoční trhy v centru Brna. Na návštěvníky i letos čekalo několik novinek. Uspořádání trhů i systém vratných hrnků zavedený v loňském roce si většinou chválili.

26.11.2016
SDÍLEJ:

Jestli se lidem hrnky a kelímky zamlouvají, si už loni zjišťovali na Brně-středu. Nedávno zveřejněné výsledky ankety ukazují, že téměř devadesát procent respondentů považuje pití z hrnků a kelímků za kulturnější a ekologičtější.Foto: DENÍK/Attila Racek

Nejviditelnější novinkou jsou letos hrnky z limitované edice, kterou speciálně pro vánoční trhy navrhl malíř Petr Kvíčala. Problém ovšem je, že jim chybí ucho. Zájem o ně zatím velký není. Jeden si ale pořídila Barbora Juráková. „Koupila jsem si ho spíš ze zvědavosti. Odnesu si ho domů, svařák na trzích si dám radši do kelímku. Ten se totiž nedá rozbít," vysvětlila žena.

Ve vratných omyvatelných kelímcích a hrncích lidé dostávají nápoje už druhý rok. Podle prodejců si na ně už zvykli. „Je to pro ně samozřejmé. My jim automaticky naléváme do kelímků, o hrnek si řekne jen málokdo. Roli hraje zřejmě i cena," podotkla jedna z prodejkyň, která ale nechtěla uvést své jméno.

I při slavnostním rozsvícení stromu na náměstí Svobody pili lidé většinou z plastových kelímků. Počítali s tím i pořadatelé. Zatímco hrnků bude k dispozici asi šedesát tisíc, kelímků mohou prodejci využít více než třikrát tolik.

O celý systém distribuce vratných hrnků a kelímků se stejně jako loni stará Spolek pro tradiční Vánoce. Letos se do výběrového řízení přihlásil jako jediný kandidát. Město ani turistické informační centrum jej nijak nedotuje. „Celé je to naše investice, kterou bereme jako dlouhodobou. Proto je jasné, že se nám investované peníze hned nevrátí. Naším cílem je zejména vrátit Vánocům jejich tradiční pojetí. Třeba i proto jsme udělali hrnečky s logem Ježíška," vysvětlil předseda spolku Děpold Czernin.

Jednotliví prodejci tak zaplatí jen servis a zálohy za hrníčky a kelímky. „Je to jako vratná láhev na pivo. Jen bez obsahu," doplnil Czernin. Přesné údaje o nákladech spojených s přepravou, distribucí a mytím ale říct nechtěl.

Se zavedením ekologických obalů z města vymizel nepořádek. V roce 2014, kdy se naposledy využívaly jednorázové kelímky, jich lidé použili asi milion. „Na náměstí Svobody, Zelném trhu a Moravském náměstí se v roce 2014 vypilo asi milion a čtvrt litru teplých nápojů. Pro lepší představu, to je asi polovina objemu bazénu na Kraví hoře. A pokud se podávají v jednorázových kelímcích, vyprodukuje se tím asi dvanáct a půl tisíce velkých pytlů odpadu, které dohromady váží asi šest a půl tuny. Zmíněný bazén na Kraví hoře by byl těmi pytli téměř plný," vyjmenoval již dříve radní Brna-středu Petr Kalousek. Projekt zavedení vratných obalů loni inicioval.

Jestli se lidem hrnky a kelímky zamlouvají, si už loni zjišťovali na Brně-středu. Nedávno zveřejněné výsledky ankety ukazují, že téměř devadesát procent respondentů považuje pití z hrnků a kelímků za kulturnější a ekologičtější.

Další letošní novinkou je speciálně nazdobená vánoční tramvaj. V ulicích ji lidé potkají v pracovních dnech mezi čtvrtou odpoledne a devátou večer. V nepracovních dnech začne jezdit v jedenáct hodin dopoledne a skončí opět v devět večer.

Autor: Hana Florianová

26.11.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

< Zpět na Vánoční speciál